Újra kikötött a múzeumhajó!

Ünnepélyes megnyitóját követően április 20-ától ismét várja látogatóit a Lajta Monitor Múzeumhajó az Országház előtt. A szeptember 20-áig tartó nyári látogatási időszakot Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára nyitotta meg. A hajó nyitvatartásáról és a tárlatvezetésekről bővebb információ a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum honlapján olvasható. A hajó a nyári időszakban keddtől vasárnapig 10–18 óráig látogatható.

A múzeumhajó 2014. augusztus 15. óta horgonyoz az Országház látogatóközpontjának tengelyében kialakított kikötőben. Az 1871-ben készült hadihajó több mint ötven évig szolgálta a magyar folyami flottát. A Trianoni békeszerződés értelmében a hajót lefegyverezték, majd 1928-től úszó munkagépként használták. 1992-ben kapott műemléki védettséget, majd hosszú évek munkájával újították fel.

A Lajta (eredeti nevén Leitha) monitor és testvérhajója, a Maros, az első két olyan folyami monitor volt, amelyek nem az Egyesült Államokban készültek. A Lajtát 1868-ban kezdték építeni és 1871. május 17-én bocsátották vízre Újpesten. A szervezetileg a Monarchia haditengerészetéhez tartozó monitor volt az első kizárólag gőzhajtású, két hajócsavarral hajtott, teljesen fémből készült, forgatható lövegtornyú hajó.

A Lajta 1872. március 25-én tette meg első próbaútját, 1878. augusztus 22. és október 14. között részt vett a boszniai okkupáció harcaiban, ahol szeptember 12-én esett át a tűzkeresztségen. Az évek során többször jelentősen átépítették, korszerűsítették és fegyverzetét is megerősítették.

A hajó végigszolgálta az első világháborút, majd a tanácsköztársaság idején ismét hadrendbe állították – ekkor keresztelték át Leitháról. A veterán monitor 1919. május 27-től a csehek elleni harcokban támogatta a szárazföldi csapatokat a Duna magyarországi felső szakaszán. Június 24-én a hajó részt vett a kommunisták elleni ún. monitorlázadásban, amelynek sikertelenségét követően a legénység a hajóval a szerb vonalakig, Bajára menekült. Ekkor hunyt el a Lajtán az osztrák–magyar hadiflotta utolsó hősi halottja, Csicsery László sorhajóhadnagy.

1921-ben, a trianoni békeszerződés értelmében a Lajtát leszerelték. A hajótestet a Dunakotró és Gőzhajózási Vállalat vásárolta meg egy árverésen. 1928-tól elevátorként, úszó munkagépként használták, előbb József Lajos, majd az államosítást követően FK-201 jelzéssel.

A hajót lelkes önkéntesek erőfeszítéseinek eredményeképpen 1992-ben védetté nyilvánították, egy évvel később pedig a Hadtörténeti Intézet és Múzeum nyilvántartásába és a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány kezelésébe került. 2010-ben újították fel 1887-es állapota szerint az Alapítvány által elnyert európai uniós támogatásból, a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesülete, valamint a Császári és Királyi Duna-flottilla Hagyományőrző Egyesület önkénteseinek közreműködésével. Ekkor állították össze a múzeumhajó fedélzetén látható kiállítást, amelyhez a Hadtörténeti Intézet és Múzeum is biztosított tárgyakat.

2010. augusztus 20-án, a Szent István-napi vízi parádén a honvédelmi miniszter felesége újrakeresztelte a hajót, és egyben a Magyar Honvédség I. Tűzszerész és Hadihajós Ezredének tiszteletbeli zászlóshajójává jelölték ki.

Feltöltve - 2017-04-21 13:04:00.
Kategória: HÍREK